Thursday 1 December 2011

my love fren di kolej..;)

koRANG MEMang best..;))Persahabatan...satu perkataan yang paling senang untuk diungkapkan dan disebut..sapa2 pun boleh mampu mengungkap dan menyebut perkataan tersebut "persahabatan"..tapi adakah kita sedar, erti sebuah persahabatan.. Adakah anda tahu apa itu persahabatan??...

Bagi aku " persahabatan" adalah satu yang abstrak yang mana kita tak boleh menilai ia dengan hanya satu perbalahan, dengan hanya satu fitnah, dengan hanya satu ungkapan pedih aka sakastik, dengan hanya satu kata-kata kesat, dengan satu kesalahan, dengan satu tindakankan yang tidak sepatutnya berlaku..dan segala macam kesalahanan yang dilakukan oleh seorang yang bernama "sahabat".. ramai org selalu menilai persahabatan dengan benda2 remeh tersebut..

Persahabatan sering kali disalah ertikan oleh byk pihak. Ramai org tidak tahu erti sebenarnya persahatan..sebab itulah, kita mudah untuk menilai segala benda dengan satu kesalahan dan tindakan oleh sahabat kita..Cuba bayangkan, benda yang remeh boleh menjadi satu benda yg besar jika kita berada dalam "persahabatan"..biasanya, persahabatan akan kekal hingga ke hujung nyawa...tp itu persahabatan masa aku sekolah rendah la...Sekarang, persahabatan bg aku mudah saja, kalau kita buat satu kesalahan dan kesalahan itu tidak sebesar kesalahan membunuh org.....namun kita boleh lihat dengan sendiri "sahabat" itu dan menilainya...adakah dia layak mendapat gelaran "sahabat" atau sebaliknya...

Kita seringkali..memutuskan (potong) persahabatan kita dengan satu kesalahan...sebagai contoh...klu sahabat kita itu tidak mengangkat phone, terus kita sentap...terus kita ckp mcm2 kat dia..kita tak sepatutnya berkata dan berfikiran sebegitu...tgk la, apa dh jadi...Disebabkan satu panggilan telefon tak diangkat...putus sahabat..tue contoh yg klise la...

Contoh lain, bila sahabat tak sms bertanya kabar..or tak keep in touch ...terus dijudge sebagai seorang yg tak mengenang jasa baik sahabat...ish2, tidak patut kita fikir mcm tue la..kadang2 sahabat anda tue...bukannya kaya mcm anda..bukannya ada sugar daddy yang boleh topup handphone dia...bukannya dia tue keja..or whatever la...tp kita sebagai seorang kenalah faham keadaan sahabat kita...Dah namanya sahabat...kenalah tahu apa masalah sahabat anda..adakah dia tue masih hidup atau dh mati ker..mana tau, ada kes...dh lama tak call..tiba2 sahabat dia dh lama meninggal dunia...sbb apa, puncanya adalah dari diri kita sendiri...yg tak memahami sahabat anda..kalau dia tak call or sms anda..cuba anda yg mula dahulu sms or call or tanya kabar dia..mana tau dia pun ada masalah...

Pernah sekali aku mengalami peristiwa yang sama...walaupun aku rasa benda nie takde la besar sangat maknanya pada korang semua...tp, amat besar maknanya kepada aku dan sahabatku...aku nie..rasa sangat gembira, ada seorang sahabat yg baik..yg tak pernah lupa bertanya kabar aku..yg tak pernah lupa aku bila-bila sahaja..sehingga lah berlaku satu benda yang aku tak pernah anggap itu salah ..aku tersilap kot, aku tersilap sebb aku mengenali sahabat aku nie..aku silap sbb mempercayai sahabat aku ini...LAST2..aku dh serik untuk bersahabat.....

Korang nak tau, dia buat apa kat aku???? x yh lh..bia aku je yg tau huhu...HATI sakit..mata naik pitam tgk status kat fb dia..komen-komen memberansangkan dari kawan-2 dia jugak buat aku jadi lagi panas...last2 aku ambil tindakan aku...

takpa la, klu sebb benda kecil nie kau dh tak nak jadi kawan aku..aku diam terusssssss....aku harap kau faham kenapa aku diam....
tapi kan korg...sekarang dh ok..;) aku tegur n im dea blik..sbb aku rindu kan dea..;))wahai sahabatku dunia akhirat...walaupun engkau tidak pernah terfikir semua itu, aku tidak berasa kecil hati ataupun sakit hati...namun, aku harap sangat agar engkau dapat berfikir sejenak dan renungilah semua yang aku tulis ini...agar engkau mendapat "sahabat " yg lebih baik dari aku...walaupun aku ini tidak sesempurna kamu, tidak sebaik kamu di depan mata org..tidak secantik n secomel kamu..tp aku juga ada perasaan dan hati..Bagi aku " persahabatan" adalah satu yang abstrak yang mana kita tak boleh menilai ia dengan hanya satu perbalahan, dengan hanya satu fitnah, dengan hanya satu ungkapan pedih aka sakastik, dengan hanya satu kata-kata kesat, dengan satu kesalahan, dengan satu tindakankan yang tidak sepatutnya berlaku..dan segala macam kesalahanan yang dilakukan oleh seorang yang bernama "sahabat".. ramai org selalu menilai persahabatan dengan benda2 remeh tersebut..

Persahabatan sering kali disalah ertikan oleh byk pihak. Ramai org tidak tahu erti sebenarnya persahatan..sebab itulah, kita mudah untuk menilai segala benda dengan satu kesalahan dan tindakan oleh sahabat kita..Cuba bayangkan, benda yang remeh boleh menjadi satu benda yg besar jika kita berada dalam "persahabatan"..biasanya, persahabatan akan kekal hingga ke hujung nyawa...tp itu persahabatan masa aku sekolah rendah la...Sekarang, persahabatan bg aku mudah saja, kalau kita buat satu kesalahan dan kesalahan itu tidak sebesar kesalahan membunuh org.....namun kita boleh lihat dengan sendiri "sahabat" itu dan menilainya...adakah dia layak mendapat gelaran "sahabat" atau sebaliknya...